Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017

Klubbens seilfly

NTNUF har en av Norges beste seilflyflåter. Vi har per 2024 hele seks ulike seilfly, alt fra stabile skolefly for eleven til høyytelsesmaskiner for sertifikatpiloten. Under finner du en detaljer oversikt over våre fly:

LN-GBG

LN-GBG, også kalt Bravo Golf, er klubbens kjære skolefly fra 1968. Flyet er av typen Alexander Schleicher K-13 og rundet 20 000 starter den 18. april 2019. De aller fleste seilflygere (og jagerflygere/trafikkflygere) i Norge har et forhold til dette flyet, da mange av dem har begynt sin karriere i fremsetet på denne damen.

Flyprodusent: Alexander Schleicher GmbH & Co
Modell: K-13
Besetning: To personer
Transponder: Nei
Lengde: 8.18m
Vingespenn: 16m
Maks hastighet: 200 km/t
G-begrensinger: +4/-2
Glidetall: 1:27

LN-GCG

LN-GCG, også kalt Charlie Golf, er klubbens beste enseter til høyytelses strekkflyging. Flyet er av typen Rolladen-Schneider LS8-18 og ble kjøpt av Ole John Aske i juni 2002, før det ble solgt videre til Geir Raudsandmoen august samme år. Det var først i september 2008 at flyet kom til NTNU Flyklubb.

Flyprodusent: Rolladen-Schneider Flugzeugbau GmbH
Modell: LS8-18
Besetning: Én person
Transponder: Nei (vil bli installert ila 2023)
Lengde: 6.72m
Vingespenn: 15m / 18m
Maks hastighet: 280 km/t
G-begrensinger: +5.33/-2.65
Glidetall: 1:43 (15meters tipper) / 1:48 (18meters tipper)

LN-GEO

Info og bilde kommer…

Flyprodusent: DG Flugzeugbau GmbH
Modell: DG-1001Club neo
Besetning: To personer
Transponder: Ja
Lengde: 8.6m
Vingespenn: 17.2m / 18m
Maks hastighet: 280 km/t
G-begrensinger: +7/-5
Glidetall: 1:41

LN-GCN

Charlie November, en DG-1000S er flyet som gjør alt! Flyet fungerer til skoling, er fullsertifisert for akrobatikkflyging og har strekkytelser som gjør det til et veldig fint fly å dra på langtur med. LN-GCN kom som nytt til klubben den 4. april 2003 og har siden den gang produsert over 3000 timer for NTNUF. Flyet er en favoritt, både blant erfarne og uerfarne sertifikatpiloter som ønsker å dra på langtur. Denne flytypen finnes i mange forskjellige variasjoner, der typen ClubNeo brukes av US Air Force til grunnskoling av jagerflypiloter.

Flyprodusent: DG Flugzeugbau GmbH
Modell: DG-1000S
Besetning: To personer
Transponder: Ja
Lengde: 8.57m
Vingespenn: 18m (akrobatikk) / 20m (strekkflyging)
Maks hastighet: 270 km/t
G-begrensinger: +7/-5 (akrobatikk) / +5.33/-2.65 (strekkflyging)
Glidetall: 1:41 (18meters tipper) / 1:46.5 (20meters tipper)

LN-GIK

India Kilo ble kjøpt ny av NTNU Flyklubb i 1988. Dette flyet er populært blant klubbens sertifikatpiloter, både til koseflyging og langturer. Flyet kan imidlertid også flys av erfarne soloelever. Flytypen er kjent for å være snill, men også kapabel hva gjelder ytelser. Den har stått plantet på mang et jorde oppover Østerdalen, og piloten har i de fleste tilfeller fått påspandert både kaffe og kaker av grunneier/bonden.

Flyprodusent: Rolladen-Schneider Flugzeugbau GmbH
Modell: LS4-A
Besetning: Én person
Transponder: Ja
Lengde: 6.83m
Vingespenn: 15m
Maks hastighet: 270 km/t
G-begrensinger: +5.33/-2.65
Glidetall: 1:40

LN-GLX

Lima X-ray er klubbens hovedfly til skoling og ble kjøpt brukt i 1992. Det er som regel dette flyet man stifter bekjentskap med først når man melder seg inn som elev hos oss. Rent flyvemessig er Lima X-ray kjent for å være snill og veldig tilgivelig for en uerfaren elev. Det har også havnet på forsiden på den nye læreboken innen seilflyging, “Den store seilflyboken“.

Flyprodusent: Grob Aircraft
Modell: G 103A Twin Astir II
Besetning: To personer
Transponder: Nei
Lengde: 8.1m
Vingespenn: 17.5m
Maks hastighet: 250km/t
G-begrensinger: +5.33/-2.65
Glidetall: 1:38