Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017

En vanlig flydag

På en vanlig flydag skjer det en hel masse ting på flyplassen. Denne siden forteller litt om det som skjer og hva som må gjøres i løpet av dagen.

Alle, uansett erfaringsnivå, kan hjelpe til med oppgavene under. Lurer du på hvordan noe gjøres så spør din nærmeste seilflyger!

Oppmøte på klubbhuset i Trondheim (Paulinegård)

  • Lørdager: klokken 07:00
  • Søndager: Klokken 09:00
  • Vi pakker med oss utstyr, som dokumentkoffert og fallskjermer etc.

Før flygingen starter
Man ankommer flyplassen litt over en time før selve flygingen begynner.

  • Åpne hangarportene. Nøkkel finner du i den svarte dokumentkofferten.
  • Sette batterier i flyene, ta ut ladere fra fly
  • Trille ut motorflyene og parkere dem utenfor
  • Trille ut seilflyene og dytte disse opp til oppstillingsplassen ved siden av fuelanlegget (oransje lav container-lignende hus).
  • Hente bildekk bak fuelanlegget og legge dette på en flyvinge per fly
  • Plassere en fallskjerm i hvert seilflysete. Trekket til fallskjermen kan legges i flyet eller i en bil.
  • Hente fram tre-benken bak fuelanlegget og plassere denne ved oppstillingsplassen
  • Plassere bakkeradio og dokumentkofferten ved benken.
  • Gjennomføre daglig inspeksjon av banen. Dersom det er kjegler på banen, flytt disse vekk fra banekanten og helt ut til brøytekanten.
  • Gjennomføre daglig inspeksjon av flyene * (skal gjøres av noen med sertifikat eller etter instruks fra instruktør)
  • Møte til dagens briefing ved oppstillingsplass, typisk 15 minutter før flygingen starter.Avtale rekkefølge blant de andre som skal fly

Underveis i flydagen

Etter briefingen begynner man å fly.

  • Fly! Planlegg hvem du skal fly etter.
  • Når seilfly kommer ned for å lande må de på bakken hjelpe til. Ta med dolly-en (det avtagbare halehjulet) og gå til det landede seilflyet (IK, CG og CN har en slik dolly, LX og BG har det ikke). Hjelp til å dytte det tilbake til oppstillingsplass eller baneenden så raskt som mulig.
  • Dytt på solide deler av flyet, som nesen og framkanten av vingen. Ikke dytt på bevegelige deler som ror eller canopy-glasset. Den som holder ytterst på vingen styrer, de andre bidrar med dyttekraft.
  • Fly som står på oppstillingsplassen og skal brukes snart kan dyttes ned i baneenden.
  • Bakkesjefen (med oransje vest) organiserer aktiviteten på bakken.
  • Husk å spise og holde deg varm!

Når flygingen er over

Flyging avsluttes når enten været har blitt for dårlig, solen har gått ned, senest kl 18 lørdag og kl 20 søndag, eller når folk er fornøyde med flygingen.

Nå er det på tide å pakke sammen og dra hjem. Desto raskere man gjør unna oppryddingen desto raskere kommer man seg hjem. Mange av disse punktene kan gjøres samtidig.

  • Trill flyene ned i hangaren. En fornuftig rekkefølge på flyene er: BG (innerst til venstre), CG/IK (innerst til høyre), LX (halen mellom de to innerste), CN (til venstre, vingen over LX), IK/CG (til høyre), deretter resten av motorflyene.
  • Tøm fly for søppel og personlig utstyr
  • Ta ut batteriene fra flyene og sett de på lading på batterihyllen.
  • Sett CN på lading (kontakt i baksetet)
  • Ta ut fallskjermer fra flyene, legg disse i fallskjermtrekkene og inn i en bil som skal til Trondheim
  • Flytt kjegler tilbake over lysene på rullebanen
  • Rydd vekk dekk og bord ved oppstillingsplassen, sett disse bak fuelanlegget
  • Lukke hangarporten og låse døren
  • Kjør hjem!